נחשף לראשונה: המכתב של רבי שלמה איגר לחת"ס

נתי קאליש No Comments on נחשף לראשונה: המכתב של רבי שלמה איגר לחת"ס

מכתב ארוך ונאה, בעל חלק משפחתי מפעים ביותר, כולו בכתב יד קדשו של הגאון רבי שלמה איגר אב”ד פוזנא, בנו וממלא מקומו של הגאון רבי עקיבא איגר. נכתב אל גיסו החתם סופר, לרגל נישואיו עם אחותו שרל, ווארשא, תקע”ג [1813], מתוך פנקס השו”ת שלו

17:38
26.04.24
אבי יעקב No Comments on בחזור הביתה: השר בן גביר נפצע בהתהפכות רכבו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

מכתב משפחתי-אותנטי שלא נראה כמותו: מהמכתב מתבררת לנו דמותם המשפחתית והבלתי מוכרת של שני ענקי הדור, השונה מאוד מהמוכר לנו. מכתבים משפחתיים מסוג זה בין גדולי ישראל הינם נדירים, גם מפני שלא הייתה להם סיבה תורנית מיוחדת לשמר אותם. למזלנו חלקו השני של המכתב עוסק בשו”ת הלכתי ולכן העתיקו הגר”ש איגר לתוך פנקסו האישי למטרת כתיבת ספר השו”ת שלו, וכך זכינו בדרך אגב למכתב הברכות הנדיר שנכתב לרגל נישואי החת”ס.

בראשית הדברים מצטט הגר”ש איגר את דברי החתם סופר ממכתב קודם. מעניינים ביותר מילות האהבה הבלתי שגרתיות אותם כתב גדול הדור החת”ס לגיסו הגאון: “אהבת עולם אאהבך ונפשי קשורה בך… לכה נבואה בברית אני ואתה יחד, נהי’ צמודים בפסל האחווה חבורים כאיש אחד כה לחי”! ואף מרגש עד מאוד לקרוא את תגובתו של הגר”ש איגר על דברי אהבה אלו של החת”ס, כאשר מכל מילה מתשובתו של הגר”ש איגר קורנת הענווה המפורסמת של הגרעק”א אותה הוריש לבנו ביד רחבה.

“דברי קדשו מן י”ב לחודש א”ר [אדר ראשון] הגיעו עדי, מה יקר חסדו לקרבני בזרועו לאמור עם מכתבו: ידידי ורעי אתה אהבת עולם אאהבך ונפשי קשורה בך, הנהי’ הנראתה כזאת? צמרת הארז מארזי א-ל מעצי עדן בגן רוה, שלח אל סרעף האטד נמבזה ונמס כערער בערבה, לכה נבואה בברית אני ואתה יחד, נהי’ צמודים בפסל האחווה חבורים כאיש אחד כה לחי, אין זה כ”א מענוותנותא יתירא די השתכחת בי'[ה], הכי קראו שמו משה, על כי מש ממנו כל רוח גאון וגאווה, עד קצה מדה הנכונה נכה רוח וענווה”.

לאחר מכן מברך הגר”ש איגר את החת”ס ואת אחותו שרל, בברכות רבות לבנים צדיקים שיהיו “גדולים מהחת”ס”! והוא מוסיף ומברך שעיני אביו הגרעק”א יזכו לראות זאת.

“תהי’ כזה וכזה משכורתו, יתן לו ד’ מצמודתו אחותי הצנועה זרע אנשים כשירים כמותו מאשרים פני תבל בצדקתם ותבונתם מלאה ארץ. עוד ייטיב אלדי’ [אלוקים] שמם משמו ויגדל כסאם מכסאו ועיני אדוני רו”מ נ”י ועיני מו’ אבינו הקדוש נ”י [הגרעק”א] ועיני אני צעיר עבדכם רואות. אמן כה יעשה אלדים [אלוקים] וכה יוסיף”.

הגר”ש איגר מסיים את החלק המשפחתי של המכתב בדיווח משלומו הטוב, משלום בני משפחתו ומשלום אביו הקדוש רבן של ישראל הגאון רבי עקיבא איגר.

“עתה ברוך ה’ אבשריהו מטוב מעמדינו תה”ל, גם אנכי גם כל ביתי ובית מר חותני תמים מו”ה המופלג הגביר מוהר”י כולנו במיטב הבריאות והשלמות, גם הגיעני שבוע עברה מכתב מאאמ”ו הגאון נ”י ותה”ל שלום, כה אייחל להתבשר מכבודו עם שארו אחותי והנה אשלם תודות על אשר השיבני ועל העתיד אבקש להשמיעני”.

כמובן שמכתב בין שני גדולי הדור לא יכול להיות ללא חלק הלכתי משמעותי, וחלקו השני של המכתב, הארוך יותר מהחלק המשפחתי וזולג גם לעבר העמוד הבא, עוסק בשו”ת הלכתי ארוך ומקיף בעניין הלכות נטילת ידיים ותערובות.

המכתב כפי שהוא לא פורסם מעולם. החלק ההלכתי בלבד נדפס עם שינויי לשון בשו”ת רעק”א, סימן רכ”א ס”ק ט.

הגאון רבי שלמה איגר [תקמ”ו-תרי”ב], בעל ה’גליון מהרש”א’ ושאר ספרים. מגדולי גאוני דורו, בנו חביבו של הגאון רבי עקיבא איגר וממלא מקומו ברבנות פוזנא, וגיסו של החתם סופר. בשנת ת”ר עלה על מקום אביו ברבנות פוזנא (פוזן).

אחיינו בעל “כתב סופר” כתב עליו “דודי הגאון העצום המפורסם גדול בתורה, חריף ובקי מאוד, היה איש שהכל בו, גדול בתורה ובמעלות רמות אשר קנתה נפשו… מאחר ששלמה בנו [של הגרעק”א] דודי הגאון זצ”ל מילא מקומו והניח בן כמותו, ועכשיו אבדנו אותו ואת בנו ומתו שניהם כאחד”.

ערך והוציא לאור את תשובות וחידושי אביו, בהם הדפיס מעט מחידושיו. מלבד זאת נדפסו ממנו הספרים “גליון מהרש”א” על הש”ס ושו”ע, ספר שו”ת רבי שלמה איגר, ו”ספר העיקרים – ביאורים בעקרי ההלכות”.

המכתב עומד כעת למכירה פומבית בבית המכירות ווינרס Winner’S ביום שלישי, 21.2.23, בשעה 19:00בירושלים.



0 תגובות